Wanneer wordt er een aanmaning verstuurd?


Bij het uitblijven van een tijdige betaling ontvangt u een aanmaning. Dit is vastgelegd in de Invorderingswet 1990.

U krijgt na een aanmaning nog 14 dagen de tijd om te betalen. De kosten van de aanmaning zijn vastgelegd in de Kostenwet Invordering Rijksbelastingen. Deze kosten zijn € 9,- of € 19,-, afhankelijk van de hoogte van het aanslagbedrag.
 

Waarom krijg ik niet eerst een kosteloze herinnering?


In de Invorderingswet 1990 is niets bepaald over het verzenden van een kosteloze herinnering. Overheden mogen meteen een aanmaning sturen wanneer u niet op tijd heeft betaald. Daarbij mogen kosten in rekening worden gebracht, zoals die staan vermeld in de Kostenwet.
 

Wij willen natuurlijk graag dat u op tijd betaalt. Op de aanslag staan de vervaldagen duidelijk vermeld. Het verzenden van kosteloze herinneringen kost veel geld. Wij zijn van mening dat deze kosten moeten worden gedragen door de burger die niet op tijd heeft betaald.  

Ik heb al betaald


Op de aanmaning staat vermeld tot en met welke datum de betalingen door ons zijn verwerkt. Het is mogelijk dat u langer geleden betaald heeft, maar dat wij uw betaling nog niet hebben kunnen verwerken omdat we onvoldoende of verkeerde gegevens van u gekregen hebben.

Indien u de betaalopdracht heeft gegeven voor de dagtekening van de aanmaning kunt u hiervoor een kopie van uw betalingsbewijs overleggen. Aan de hand hiervan kan alsnog worden overgegaan tot intrekking van de aanmaningskosten.
 

Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met de kosten van de aanmaning?


Als u het niet eens bent met de kosten van de aanmaning kunt u een bezwaarschrift indienen. Dit moet u binnen zes weken na dagtekening van de aanmaning doen. Het bezwaarschrift kunt u schriftelijk of via innen@sabewazeeland.nl indienen. Vermeld in uw bezwaarschrift waarom u het niet eens bent.

Ik heb een machtiging voor automatische incasso afgegeven en krijg alsnog een aanmaning


Mogelijk heeft u meerdere aanslagen ontvangen en niet voor alle aanslagen een machtiging afgegeven of heeft u één of meerdere termijnen gemist. Neem contact op met Sabewa Zeeland via telefoonnummer 088-9995800 of via innen@sabewazeeland.nl
 

Ik heb nooit een aanslag ontvangen


Mogelijk heeft u zich aangemeld bij Mijn Overheid. Uw aanslag is dan digitaal naar u verzonden. U kunt uw aanslag dan vinden in uw Berichtenbox van Mijn Overheid. Is dit niet het geval? Neem dan contact op met Sabewa Zeeland.
 

De naam die op de aanmaning staat vermeld, is mij niet bekend


Mogelijk is de aanmaning bestemd voor de vorige gebruiker of eigenaar van uw woning/bedrijfspand. U wordt verzocht de aanmaning (indien mogelijk ongeopend) te retourneren met de vermelding op de enveloppe dat de aanmaning niet voor u bestemd is. 
 

Ik kan het bedrag niet binnen de aangegeven termijn betalen


U kunt een betalingsregeling treffen als het bedrag van de aanslag hoger is dan €50,-. U kunt het treffen van een betalingsregeling gemakkelijk zelf regelen via Mijn Sabewa. Als u Sabewa Zeeland machtigt tot automatische afschrijving, wordt het bedrag automatisch in maximaal negen maandelijkse termijnen afgeschreven.